Politiportalen

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 13
    Fast inventar
    Oprettet
    11-03-2007
    By
    København

Default Kæmpebrande i Grækenland.

Hapset direkte fra TV2;

Skovbrande på den græske halvø Peloponnes fortsatte med uformindsket kraft i dag.

Mindst 51 mennesker meldes omkommet i flammehavet, og situationen beskrives af myndighederne som kritisk.
    De fleste af ofrene er fundet i regionen Zacharo på den vestlige del af halvøen.

Mange andre brande raser rundt om i Grækenland i det meget varme vejr, og regeringen besluttede i går at erklære nødretstilstand i landet.

"Vi er midt i en national katastrofe uden fortilfælde," siger en talsmand for den nationale brandtjeneste.

Hjælp fra EU
    EU-Kommissionen har efterkommet en appel fra den græske regering om hjælp, og 13 fly og helikoptere fra en række EU-lande er på vej for at deltage i slukningsarbejdet.

Brandene, der har fejet hen over Peloponnes siden fredag, fortsætter med at true områderne Kalamata i syd og Pyrgos i vest.

Flammerne var fem kilometer fra de arkæologiske rester af Olympia. Det var her , at de første olympiske lege fandt sted fra 776 før vor tidsregning, og det er her den olympiske ild tændes hvert andet år for at bringes til de olympiske sommer- og vinterlege.

"For øjeblikket er stedet ikke direkte truet," siger en talskvinde for byen. Men adskillige landsbyer i omegnen er evakueret.

1000 brandfolk på arbejde
    Der er også udbrudt brande på øen Evia nordøst for Athen. Her er adskillige kystbyer evakueret. I alt er 40 landsbyer evakueret på Peloponnes og Evia.

Over 1000 brandfolk støttet af 425 soldater og 16 fly er sat ind for at bekæmpe brandene.

EU-Kommissionen oplyste tidligere i dag, at den græske redningstjeneste forstærkes med 13 europæiske helikoptere og fly, der er udstyret med vandtanke til at bekæmpe skovbrande.

Frankrig sender fire fly, Spanien stiller med tre og Italien ét. Fra Norge kommer én helikopter, Holland sender to, mens Tyskland stiller med tre helikoptere. Frankrig og Cypern har sendt hver 60 brandfolk, og i morgen ankommer yderligere fire fly fra Serbien.

Vinden er mildere
    Brandfolk så i dag mere lyst på mulighederne for at få flammerne under kontrol, for den stærke vind, der har medvirket til katastrofens omfang, har lagt sig noget, og med støtten fra Europa er det muligt at sætte flere fly ind i brandslukningen.

Der er tale om de mest dødelige skovbrande i 150 år, og premierminister Costas Karamanlis antydede i går, at mange af brandene kan være påsatte.

I går blev en 65-årig mand anholdt og sigtet for brandstiftelse og flere tilfælde af mord i det sydlige Peloponnes. Manden blev anholdt i forbindelse med en brand i byen Areopolis.
    - Og her kommer mine kommentarer så:

Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor det er DK har politikken "Vi skal spørges, før vi reagerer".

Grækenland har bedt om hjælp fra EU, DK er en del af selvsamme, men alligevel har BRS ikke sendt nogle køretøjer, eller værnepligtige afsted.

Jeg ved at vi, ihvertfald på min kaserne, stort set allesammen er friske på at blive udsendt, i den ene, eller den anden sammenhæng.

Særligt når nu vores sidste måned i tjeneste består af øvelser, øvelser og flere øvelser, kan jeg ikke se, hvorfor de ikke bare sender os ud istedet!!..

Trods alt.. - Så dyr er en flybillet ikke...

Jens Quitzau
    Gæst

Default Re: Kæmpebrande i Grækenland.

Hej Milan - du skal se det hele i et større perspektiv. Da jeg selv var værnepligtig ved BRS, sad jeg da også og trippede, når man så store ting ske ude i verdenen. Men efter min mening, så er der en lidt anden sandhed man skal tage højde for.

De græske myndigheder har bedt EU-kommisionen om assistance, og det har de fået i form af 13 vandfly. Såfremt at de græske myndigheder måtte mene at dette ikke er nok, ville de kontakte EU-kommisionen igen.
    Sammenlign det med en BRS indsats i Midtjylland. Du har fuld tillid til at din ISL sørger for at der er det materiel og mandskab der er behov for. Mangler der noget, så vil han skaffe det.
    Det samme gælder de græske myndigheder. Den danske stat må have tillid til at grækerne "har styr" på situationen, og man må derfor afvente indtil man bliver spurgt om hjælp direkte, og ikke gennem EU.

Desuden, ikke for at nedgøre værnepligtige - eller mig selv for den sags skyld - så bør man ikke bruge værnepligtige til sådanne opgaver. Disse har alt for lidt erfaring, til at lede og bekæmpe sådanne brande. De værnepligtige befalingsmænd ville heller ikke vide hvad de skulle gøre af dem selv, da de ingen uddannelse har i dybdegående skovbrands-slukning.

Næ, istedet burde vi kigge over på den anden side af dammen. Nemlig hos USA. Der har de flere tusinder brandmænd uddannet til netop at springe ud fra fly og bekæmpe skovbrande. De har erfaringen med disse, og samtidig er USA altid pisse-glade for at blande sig i andres problemer

Alt ovenstående er mine egne meninger, holdninger og opfattelse af verdenssituationen.
    Senest redigeret af Jens Quitzau, 26-08-2007 kl. 21:17 Årsag: stapevlade

Fast inventar
    Oprettet
    25-08-2005
    By
    Randers

Hej Jens

Jeg ville blot give en kort kommentar ang. de værnepligtiges evner indenfor skovbrand.

Jeg skulle da mene, at brs flere gange har formået at slukke skovbrande, som f.eks. i stenbjerg og ulfborg. Dette klarede de værnepligtige efter min mening fuld ud tilfredsstillende. Ligeledes står der i artiklen, at 400+ soldater er indsat i brandbekæmpelsen, og jeg tror da, uden at havde nogle fakta på det, at en dansk brandmandsuddannelse kvalificerer en bedre til at slukke skovbrand, end en græsk værnepligtig soldat
    Det manuelle arbejde i en skovbrand er ikke besværligt - det kræver ikke meget at holde et strålerør og skyde ind i nogle planter eller et buskads, det er mere det indsatstaktiske der kan være besværligt, og der er jo ingen der siger, at man sætter en VP'er til det
    Ligeledes skal en brasser ikke stå for det - du sætter heller ikke en dansk holdleder til at styre større (natur)brande, det er det indsatsledere er til for.
    Senest redigeret af kristoffer sanden, 27-08-2007 kl. 09:13 Årsag: lige noget der manglede

Jens Quitzau
    Gæst

Hej Kristoffer - ISL har den øverste koordinerende indsats, og vil give besked til en holdleder. Du har vel også altid lært, at din forestående primært er din holdleder?

Og selvom BRS vist nok engang har været med til at slukke skovbrande, så giver det ikke de nuværende værnepligtige nok erfaring til at skulle ned i sådan et inferno, som grækenland er pt.

Jeg mener ikke at en brand som i Grækenland er et sted vores værnepligtige skulle hen. Der er allerede døde alt for mange - og den manglende erfaring, ved at kaste VP'ige derned, vil evt. koste flere menneskeliv - hvilket vi vel godt kan blive enige om er unødvendigt.

Fast inventar
    Oprettet
    24-10-2005
    By
    Brøndby Strand

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvorvidt danske værnepligtige i Beredskabsstyrelsen kan slukke skovbrand eller ej.

Jeg vil blot pege på de konditioner, hvorunder der skal slukkes brande i Grækenland. Det er i bjergrigt terræn, på ufremkommelige områder, og der er nogle anderledes temperaturer at arbejde under ikke alene på grund af strålevarmen, men også på grund af den almindelige temperatur, som i øjeblikket ligger mellem 30 og 40 grader.

Det kræver formentlig helt speciel træning at deltage i brandslukning under disse omstændigheder. På grund af ufremkommeligheden i de ramte områder, har der fra grænsk side været ønske om, at få stillet brandslukningsfly til rådighed - ikke mandpower.

Som en sidste krølle på denne historie kan Danmark ikke sende personel til et fremmed land uden dette lands udtrykkelige ønske, det handler her om Grækenlands suverænitet.

Derfor må Danmark "nøjes" med at afvente at Grækenland enten beder specifikt om dansk støtte eller om støtte af en karakter som Danmark kan levere.

Beklager Milan, så må du begrænse din udlængsel en smule.

Mvh Finn
    Caput sub brachio et prontimus

Fast inventar
    Oprettet
    05-08-2004
    By
    Hundested

Hej Finn.

Lige mine ord (bortset fra at det er dine ).

Tråden handler om hvorvidt DK skal deltage eller ej, ikke om hvorvidt værnepligtige, eller for den sags skyld fultidsansatte brandfolk ved Københavns Brandvæsen, er i stand til at slukke skovbrande.

Grækenland har bedt om luftbårne enheder, Danmark er blevet spurgt på lige fod med andre lande, de lande der også sender mandskab gør det fordi dette mandskab kan betjene udstyret der bliver sendt.

Måske skuffende for nogle, Milan, men jeg véd fra mig selv at er der noget man lærer som værnepligtig i BRS så er det at vente!

Og ofte viser det sig faktisk at de styrker fra Danmark der bliver sendt ud, også engang imellem skal ----- vente!

Vente på at overblikket igen er tilstede, og på at blive indsat på en konkret opgave.

Jeg er overbevist om at de ansvarlige Græske myndigheder lige nu er fuldt bevidst om hvad de gør, og hvilken hjælp de har behov for.
    Så lad dem køre indsatsen på egne præmisser, og ikke udfra de betingelser der handler om at "alle vil bare så gerne gøre en forskel"

Fast inventar
    Oprettet
    10-08-2004
    By
    Frederiksberg

Interesant at følge debaten i denne tråd og høre generalerne i berdskabsstyrelsen genem presse, og så samtidig på tv2news høre at der er et sluknings køretøj fra sydfyn på vej til Grækenland? og at en privat græsk organisitation via den græske regering har bestilt en Fireexpres på en ATV og flere løse enheder + manskab fra et firma i Frederiksund der sendes derned idag?????

Mvh. Peter Rasmussen

Fast inventar
    Oprettet
    11-03-2007
    By
    København

Jajaja, allesammen.. Jeg ved godt jeg skal være tålmodig.. ..

Mit problem går mest på, at jeg sidder og ser trætte, udmattede og flade brandfolk og folk i al almindelighed, i Grækenland, efter flere dages hårde kampe mod de hersens brande... - Og alt imens sidder vi i DK og kæmper mod lossepladsbrande (for mit eget vedkommende), og diverse småskidt... Jaja, det er vigtigt, men det kræver immervæk ikke så meget...

Det virker ikke helt rimeligt..

I har selvfølgelig allesammen ret i, at Grækenland selv skal bede om hjælp, men det har de jo gjort igennem EU, og det er der jeg ikke helt kan følge det hele...

Finn, ja, visse dele af områderne er ufremkommelige. Men visse er ikke, som fx det område nær den ruinby der blev omtalt igår.. Tilgiv mig jeg ikke kan huske navnet .. - Og det er her jeg mener jeg/vi kan gøre en forskel!

Jens;

Og selvom BRS vist nok engang har været med til at slukke skovbrande, så giver det ikke de nuværende værnepligtige nok erfaring til at skulle ned i sådan et inferno, som grækenland er pt.
    Erfaring og erfaring? Tja, en brandmand i det civile skal bruge 1 1/2 år, førend han overhovedet kan påbegynde sin FUI uddannelse. Vi i BRS bruger 4 mdrs. koncentreret og målrettet uddannelse, kombineret med massevis af øvelser, øvelser og.. flere øvelser..

At sende folk til en brand af det størrelsesomfang, er mest et spørgsmål om "hvem der har modet", og om at de bliver stillet under ordentlig ledelse. Selv til en brand i DK har den "menige" brandmand (som jeg selv), jo sjældent ret meget at sige, andet end at følge HLs ordre. (Dermed ikke sagt at vi ikke kan sige fra!).

Men altså; Jeg ved at jeg kun kan vente.. Jeg er bare frustreret over at jeg skal gennemgå endnu mere (ligegyldig) øvelse, mens der rent faktisk raser adskillige brande i Europa, hvor jeg selv mener jeg kunne gøre en forskel. - Også selvom det kun er med en spand med vand

Fast inventar
    Oprettet
    02-08-2004

Citat Oprindeligt skrevet af Milan Falsing Vis indlæg
    I har selvfølgelig allesammen ret i, at Grækenland selv skal bede om hjælp, men det har de jo gjort igennem EU, og det er der jeg ikke helt kan følge det hele...
    I følge radioavisen igår har Grækenland bedt om helikoptere og fly til at slukke brandene med, og da vi ikke har nogle kan vi ikke umiddelbart hjælpe.
    Med venlig hilsen

Allan Holbek Hansen

”Det er et stort faremoment for demokratiet, når diskussionerne bliver sådan, at vi ikke koncentrerer os om hvad det er der bliver sagt, men hvem der siger det. For så holder vi op med at lytte til hinanden.” Søren Pind

Bruger
    Oprettet
    31-08-2006
    By
    Valby ved København

Det skal med i denne debat at det ikke er så simpelt igen at sende et kontingent brandfolk afsted fra Danmark til en storbrand et sted i Europa.

Jeg har selv været på en lignende opgave for Beredskabsstyrelsen i Polen, da floden Oder gik over sine bredder og forårsagede store oversvømmelser. Vi var et kontingent sammensat af værnepligtige, statslige og kommunale befalingsmænd og kommunale frivillige.

Ved en international deployering opstår der store logistiske problemer, da man jo nødvendigvis skal være selvundestøttende på alle områder. Lokalområdet er jo belastet i forvejen, så det vil være uetisk at påregne hjælp herfra.

Man skal altså selv kunne indkvartere sig, forpleje sig, have egen (satelit-) kommunikation med og selv stå for forsyningen af vand, strøm, brændstof, afløb, transport, fødevarer.

BRS har før løst sådanne selvundestøttende opgaver i forbindelse med internationale udsendelser (udover Polens-indsatsen) til jordskælv, tsunami og evakuering af danske statsborgere. BRS har altså erfaringen og udstyret til det. Udstyret er blot ikke samlet på ét sted, så man kan afgå som et samlet slukningstog. Det skal altså først samles sammen. Men også dette har BRS efterhånden erfaring i.

Et problem, man endelig skal have på plads er det evige: Økonomien. Jeg ved ikke om BRS har ret til at løse opgaver internationalt uden at vente på et budget, som stilles til rådighed af enten Forsvarsministeriet eller Udenrigsministeriet, formentlig efter godkendelse i Finansministeriet. Der er altså en bureakratisk procedure, man er nødt til at vente på før man kan rykke ud.

Ren indsatsmæssigt kunne man tænke sig at danske værnepligtige brandstyrker sættes ind til vandtransport. En storbrand er ofte forbundet med tørke i området, hvorfor der kan være brug for at transportere slukningsvand over store strækninger og i tilstrækkelige mængdre. Dette er en opgave som det dansk Beredskab traditionelt har fokuseret på med stor pumpe- og slangekapacitet, samt et stort antal mobile kar. Løsningen af denne opgave vil selvklart være til stor nytte for de lokale styrker, der sandsynligvis råder og bedre uddannede og erfarne brandfolk.

Men alt i alt er det altså en vare, vi godt kan levere her fra Danmark, blot der er politisk vilje og hvis logistikken kan køre glat.

Eksterne bogmærker

Eksterne bogmærker

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke vedhæfte filer
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •