-
Bruger
Wake up!
Der er i sandhed noget galt i Danmark, hvis vi er blevet så selvoptagne, fortravlede, eller slet og ret feje, at vi ikke gider/kan/tør hjælpe, når ulykker indtræffer (her snakker jeg om almindelige borgere. Reddere og andet prof/frivilligt personel gør naturligvis, hvad de kan).
Fornylig kørte jeg en tur gennem Århus midtby på min handicap-scooter (jeg er lettere spastiker), da følgende scenarie udspillede sig:
En tilsyneladende stærkt påvirket ca. 30-årig mand sank om på fliserne og blev liggende så stille som en sten. Jeg kørte hen til ham, og konstaterede, at han ikke reagerede det mindste på højlydt tale og lette puf, men at han tilsyneladende trak vejret. Han lå på siden, så luftvejene var frie.
Op på scooteren igen og afsted mod nærmeste fon-boks (mobilos har man naturligvis altid glemt, når der er mest brug for den).
Jeg meldte til alarmcentralen, at en tilsyneladende stærkt beruset mand var gået omkuld, og at han var umulig at komme i kontakt med. "Han dør nok ikke, når der er 15 graders varme", sagde manden på alarmcentralen. "Nej, ikke af kulde, men hvis han er forgiftet af sprit eller drugs, kan det sgu også slå ham ihjel!", svarede jeg, lettere indigneret.
Nå, men skidt tilpas-bilen blev sendt afsted, og jeg drønede tilbage. På dette tidspunkt var der heldigvis andre, der var i gang med at hjælpe. Jeg oplyste, at ambulancen var tilkaldt, og næsten i det samme var den der.
Jeg har selvsagt ingen viden om, hvad der efterfølgende er sket. Anyway: min pointe med dette indlæg er: det ER ikke så vanskeligt at hjælpe, og det er en pligt, der påhviler os alle, dels i henhold til loven, men først og fremmest fordi det lige så godt kan være en af os selv, der kommer i knibe næste gang.
WAKE UP!
Hilsen fra Martin
-
Re: Wake up!
Du har ret.. Og du er ikke den første der har oplevet dette... Folk tænker bare "Nårh, der er nok en eller anden der kan førstehjælp", og så går de bare videre..
Og hvis ham på alarmcentralen sagde "Han dør nok ikke, når der er 15 graders varme" burde han blive hængt.....
-
 Oprindeligt skrevet af Sune S. Jensen
Og hvis ham på alarmcentralen sagde "Han dør nok ikke, når der er 15 graders varme" burde han blive hængt..... 
Hej Sune
Slap nu lige helt af, du ved ikke noget om de omstændigheder der ligger til grund for den kommentar fra alarmcentralen. Det kan jo godt være at alarmcentraloperatøren har ment at anmelder skulle beroliges, og så er kommentaren vel fin nok, hvis der er givet oplysning om at personen ligger på siden med frie luftveje er der jo ikke umiddelbart fare på færre - det er jo sket får at personer har været fulde, så mit råd er: ha lige lidt respekt for ALLE dem der gør en indsats og lad tvivlen komme dem til gode - og tænk så lige situationen igennem og se om der kan være formildende omstændigheder inden fingrene begynder at ”hænge” folk ud.
Mvh.
CB
-
Bruger
Jeg vil godt lige indskyde, at det heller ikke var min mening at hænge nogen ud, jeg syntes bare ikke, at kommentaren om at "han dør nok ikke, når der er 15 graders varme", var helt gennemtænkt. Det kom til at lyde, som om der ikke var andet end kulde, der kunne slå folk ihjel.
Jeg mener desuden, at jeg optrådte roligt, da jeg ringede. Det var ikke sådan, at jeg råbte op om, at den pågældende var ved at dø. Jeg sagde noget i retning af "han skulle jo nødig ligge og dø for os". Hvis jeg talte lidt højt, var det pga. støj fra gaden. Det er muligt, at alarmcentral-operatøren har misfortolket det som ophidselse fra min side.
Men til syvende og sidst var det vigtigste jo, at der kom hjælp frem, og her skal det siges, at ambulancen var meget hurtigt fremme.
Endnu engang: hensigten med mit indlæg var udelukkende at slå til lyd for, at den almindelige dansker bør blive mere opmærksom på nødsistuationer i hverdagen, og bedre til at hjælpe, når de indtræffer!
Martin
-
 Oprindeligt skrevet af Christian Bandholm
Hej Sune
Slap nu lige helt af, du ved ikke noget om de omstændigheder der ligger til grund for den kommentar fra alarmcentralen. Det kan jo godt være at alarmcentraloperatøren har ment at anmelder skulle beroliges, og så er kommentaren vel fin nok, hvis der er givet oplysning om at personen ligger på siden med frie luftveje er der jo ikke umiddelbart fare på færre - det er jo sket får at personer har været fulde, så mit råd er: ha lige lidt respekt for ALLE dem der gør en indsats og lad tvivlen komme dem til gode - og tænk så lige situationen igennem og se om der kan være formildende omstændigheder inden fingrene begynder at ”hænge” folk ud.
Mvh.
CB
Nej, det har du ret i at jeg ikke gør.. Men mener ikke at det er lyder rigtigt at en alarmcentraloperatør siger sådan.. "han dør nok ikke"... Det virker ikke særligt professionelt...
Og nu har jeg sådan set lært at det ikke er særligt "sundt" at lægge udenfor.. Selvom det er 15 grader.... For 15 grader er ikke særligt varmt..
Og jeg har meget respekt for alle der gør en indsats... Er selv samarit.. Og har en far der er betjent... Så har meget respekt for alle.... Syntes bare at det er meget uprofessionelt at han siger sådan.. Syntes det var en meget dårlig formulering fra alarmcentraloperatørens side...
Og til martin, kan jeg sige at der ikke er nogen der bliver hængt ud.. Jeg syntes det er rigtigt godt at du har lavet denne tråd, for der skal MEGET mere fokus på hvordan folk reagere når de ser en ullykke...
-
 Oprindeligt skrevet af Martin Munk Stigaard
Der er i sandhed noget galt i Danmark, hvis vi er blevet så selvoptagne, fortravlede, eller slet og ret feje, at vi ikke gider/kan/tør hjælpe, når ulykker indtræffer (her snakker jeg om almindelige borgere. Reddere og andet prof/frivilligt personel gør naturligvis, hvad de kan).
Fornylig kørte jeg en tur gennem Århus midtby på min handicap-scooter (jeg er lettere spastiker), da følgende scenarie udspillede sig:
En tilsyneladende stærkt påvirket ca. 30-årig mand sank om på fliserne og blev liggende så stille som en sten.
Hilsen fra Martin
Hej Martin og andre i denne tråd.
Jo ved ULYKKER synes jeg det er en borger pligt at hjælpe al det man formår ud over at ringe efter hjælp.
Men beruseren du beskriver i dit indlæg har jeg IKKE det mindste til overs for - ja I læser rigtigt - ham har jeg ikke det mindste til overs for.
Hvorfor så det ??? Jo han har selv bragt sig selv i den situation, og mon ikke (nu gætter jeg) at det har han prøvet masser af gange før.
Jeg oplever HVER ENESTE DAG, at folk ringer alarm 112 om berusere der ligger og flyder hit og pist.
I København har folk jo talt først med Københavns Brandvæsen førend samtalen stilles videre over til mig i HS.
I København er det HELT NORMALT, at berusere slet ikke ønsker hjælp, og endda bliver voldelige overfor mennesker som vil hjælpe dem.
Der er så mange berusere i forhold til politiets resurser (og antal ambulancer hos Kbh. Brv), at man slet ikke kan køre ud til dem alle, og slet ikke hvis der er bare lidt travlt.
Min røde tråd i mit indlæg er, at fulde folk skal man bestemt ikke indlede sig med, medmindre de er kommet alvorligt tilskade eller har virkelig brug for akut ambulancehjælp.
Med hensyn til bemærkningen om de 15 graders varme - ja så tror jeg ikke den skal tages så tungt. Måske har der været adskillige opkalde forinden til alarm 112 om samme beruser - altså måske en gammel kending af alarm 112/politiet.
-
Bruger
Hej Dan
Hvis vi ser helt bort fra bemærkningen om de 15 grader, så kan du for så vidt have ret i, at selvforskyldt er velforskyldt. Imidlertid hører man af og til at bl.a. diabetes-patienter og epileptikere forveksles med berusere. Faktum var, at jeg ikke VIDST med 112 % sikkerhed, at han var beruset. Han havde en guldbajer stående, som der kun var taget en enkelt slurk af, og hans udseende var ikke typisk for en misbruger.
DERFOR følte jeg, at jeg var nødt til at ringe. Hvad Falck og politi har mandskab til, er jo ikke noget, jeg har noget med at gøre.
Martin
-
Dette indlæg indeholder personlige angreb, der er en overtrædelse af reglerne for debatten på BeredskabsInfo. Indlægget er slettet af redaktionen.
- Red
-
Hej Martin og Martin (de 2 foregående indlæg).
SPIS NU LIGE BRØD TIL...
Jeg siger ikke man skal udlade at undersøge alle mulige tvivltilfælde - sukkersyge, og alle mulige andre varianter af folk der falder om. Selvfølgelig bør man undersøge hvorfor folk falder om og så ringe efter hjælp.
Men den virkelig berusede "bums" som dag ud og dag ind lever af at drikke sig fra sans og samlig - skal man passe på med at være "for flink" ved - det siger jeg ikke i ond mening eller fordi jeg ikke vil hjælpe. Men pgl. kan reagere meget voldsomt hvis nogen forsøger at ruske dem til "bevidsthed". De tror ofte de bliver bestjålet når det er personer som ikke er i uniform.
Men ISÆR i København smider politiet de samme berusere væk ca. 10 gange i døgnet fra bla. Nørreport S-station i Kbh.s Centrum eller andet "fast sted"...
Ofte falder de i søvn hist og pist og det er af erfaring som gør, at politiet vuderer, at man IKKE straks rykker ud - til en sovende beruser, som i nogens øjne ser alvorlig syg ud. Det er han IKKE.
Og særligt til Martin som nødvig vil falde om i mit område... Husk lige at erfarne brandfolk hos Københavns Brandvæsen OGSÅ har vuderet, at der ikke skal sendes en ambulance, førend jeg får 112-samtalen. Så skyd ikke på mig mht. manglende ambulanceudrykning.
-
 Oprindeligt skrevet af Martin F. Christensen
Jeg vil dæl'me nødig falde om i dit område!! Du er sgu ikke dit job værdig med den holdning!! Beruser eller ej, så er det sgu et menneske vi snakker om. Skal jeg ved melding om brand på en adresse hvor jeg ved ejeren er ryger nægte at køre, da han måske selv er skyld i at det brænder??
Hvad sker der så når du gætter forkert??
Martin.
Martin jeg synes lige du skulle fortsætte på et mere sobert niveau - respekterer alle former for holdninger, også dem du er uenige med.
Barnligt ekspempel med et "ryger-hus" der brænder
Regler for indlæg
- Du kan ikke oprette nye tråde
- Du kan ikke skrive svar
- Du kan ikke vedhæfte filer
- Du kan ikke redigere dine indlæg
-
Forumregler
|
|

|
|