-
Farlig Førstehjælp
Efter at have deltaget i et nærmest livsfarligt førstehælpskursus, undrer jeg mig over hvordan det kan lade sig gøre at gennemføre den slags i Danmark.
På de tekniske skoler er det en del af undervisningen, at gennemgå et 12 timers førstehjælpkursus, men problemet er bare, at i mange tilfælde er undervisningen på så lavt et niveau, at det der bliver undervist er direkte farligt...
I mit tilfælde var de 12 timer indskrænket til 6, på grund af materiel mangel, rygepauser og ligegyldig samtale... Underviseren, som jeg tvivler på overhovedet er uddannet instruktør, er simpelthen så inkompent og uuddannet, at han ikke engang kan indrømme sine fejl, men istedet påstår det er trykfejl i førstehjælpsbogen der er problemet.
At lære en klasse på 30 elever genoplivning, ved at give 1 pust og 5 tryk til alle personer i alle aldre (i modsætning til 2:15 over 8 år), og så bagefter stå ved det, selvom alt peger imod ham er bare uansvarligt. Og sådan forløb hele kurset, og det er simpelthen så slemt, at ikke ét emne kunne berøres, uden det han sagde var fyldt med fejl.
Det jeg så spørger om er: Er et 12-timers førstehjælpkursus falsk tryghed i den danske befolkning? Det lærer måske nogen at gå hen og hjælpe folk, men hvis man lærer folk at få børn der har drukket ætsende ting, at kaste det op igen, så er der sgu noget galt!
Og ikke for at være arrogant eller føle mig hævet, men jeg har gennemgået over 300 timers FH kurser i både genoplivning og traumebehandling, og endvidere en 5 mdrs lægeassistent uddannelse i forsvaret - plus den lærebog vi fik udleveret sagde ham imod. Og jeg har hørt fra mange andre skoler at de har det samme problem...
Det er simpelthen for ringe... PS: Vi fik alle sammen vores kursus bevis, og hvad kan vi bruge det til? Ingenting. Det er falsk tryghed.
Med venlig hilsen
Martin Andersen
-
Re: Farlig Førstehjælp
 Oprindeligt skrevet af Martin S Andersen
Underviseren, som jeg tvivler på overhovedet er uddannet instruktør, er simpelthen så inkompent og uuddannet....
Såfremt du efter kursus har fået udleveret en kursusbevis fra Dansk Førstehjælpsråd, så skal instruktøren var uddannet jf. rådets regler. Dvs. at han skal have instruktørfærdigheder der svarer til et almen voksenpædagogisk grundkursus og han skal være tilknyttet en af rådets medlemsorganisationer (Dansk Røde Kors, Beredskabsstyrelsen, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer, Falck, Forsvaret, ASF eller Beredskabsforbundet) og herigennem består et førstehjælpskursus af 1-2 ugers varighed.
At lære en klasse på 30 elever genoplivning, ved at give 1 pust og 5 tryk til alle personer i alle aldre (i modsætning til 2:15 over 8 år)
Undervisere godkendt af Dansk Førstehjælpsråd skal følge de rådet udstukne regler for førstehjælp, således at undervisningen bliver så ensartet som muligt.
Det jeg så spørger om er: Er et 12-timers førstehjælpkursus falsk tryghed i den danske befolkning?
Nej det synes jeg ikke. Jeg underviser selv i førstehjælp og efter 12 timer løber de færreste lige ud og klarer et stort færdselsuheld til UG med kryds og slange, men mange mindre uheld kan man sagtens klare. Man har fået en indsigt hvad det der "førstehjælp" er og man er ikke længere så bange for at gribe ind hvis der skulle ske noget.
Men lad det også være sagt at køber man et kursus hos en instruktør, der ikke er godkendt af DFR (Dansk Førstehjælpsråd), så har man altså ikke ret megen garanti for at det lærte overholder den kvalitet som DFR er garanterer.
Det er simpelthen for ringe... PS: Vi fik alle sammen vores kursus bevis, og hvad kan vi bruge det til? Ingenting. Det er falsk tryghed.
Enig. Nu ved jeg ikke hvem instruktøren er eller hvilken organisation han kommer fra, men hvis han kommer fra en af de ovenfor nævnte organisationer, så mener jeg helt klart at du skulle kontakte organisationen og fortælle dem om dine oplevelser, således hans næste hold ender med samme oplevelse som du har fået.
Til almen interresse, læs mere om Dansk Førstehjælpsråd her: http://www.førstehjælpsråd.dk
Senest redigeret af Allan Holbek Hansen, 07-06-2005 kl. 12:12
Årsag: Stavefejl
Med venlig hilsen
Allan Holbek Hansen
”Det er et stort faremoment for demokratiet, når diskussionerne bliver sådan, at vi ikke koncentrerer os om hvad det er der bliver sagt, men hvem der siger det. For så holder vi op med at lytte til hinanden.” Søren Pind
-
Kursusbeviset var udstedt af Dansk Røde Kors, underskrevet af den undervisende instruktør. Og jeg er igang med en dialog med DRK, for at høre hvordan klagegangen hænger sammen ...
Jeg lader ham ikke slippe...
Med venlig hilsen
Martin Andersen
-
Hej
Nu er jeg selv førstehjælpsinstruktør, og kan sagtens give dig ret i at der åbenbart er sket en masse fejl i det kursus du har været på.
Det er desværre sådan at når man bliver en lidt ældre instruktør, og det er ikke alderen jeg tænker på, ja så begynder man at tillægge sig dårlige vaner, unoder osv.
Det resultere desværre i at mange instruktører bare står og japper den samme smører af hver gang, i forhold til at sætte sig ordenligt ind i stoffet og hele tiden evaluerer egen undervisning, materialer og den valgte undervisningsform. Hvis man deltager på kurser i Beredskabsstyrelsen er det en af de meget vigtige ting de lægger vægt på hver gang. Egen evaluering.
Hvis det virkelig er sådan at han er godkendt af Dansk Førstehjælps Råd, ja så er der godt nok brug for en udrensning, da man selvfølgelig ikke kan have instruktører der står og "vrøvler". Hvis han ikke er godkendt af Dansk Førstehjælps Råd, ja så må vi jo erkende at DRK har et stort problem, specielt hvis de har udstedt et kursus bevis fra DFR.
Jeg glæder mig til at høre mere om denne sag, så jeg håber at du lægger din erfaringer på nettet, så snart du har dem i hænde.
Henrik
-
Det skal tilføjes, at adresse til DFR er http://www.xn--frstehjlpsrd-3cbj7x.dk/.. Eller, det er den hvis din browser ikke kan klare æ, ø og å...
Jeg er selv igang med noget FH uddannelse (Håndtering af tilskadekomne), og de instruktører vi har er MEGET gode..
Og jeg må sige at det du (martin) fortæller er yderst skræmmende.. Især hvis i har fået et 'rigtigt' kursusbevis.. se http://www.xn--danskfrstehjlpsrd-orb...dex.php?id=214
Men, jeg vil da, som Henrik, vente spændt på sagens udvikling..
-
Bruger
Det lyder som en typisk teknisk skole / amu center, jeg er selv uddannet FH-instruktør + en del mere derudover indenfor beredskabet.
Men jeg har haft flere kursister som lige har været på amu eller kursus på en teknisk skole hvor de har fået 12 timers førstehjælp på 6 -8 timer, og det de bla har lært er noget der blev ændret radikalt for år tilbage, så jeg har stor tvivl om at de instruktører der virker disse steder, overhovedet er godkendt som instruktør, eller i det mindste har deltaget på vedligeholdeseskurusus for FH-instruktør, som man skal minimum hvert 3. år. samt holde sig ajour med udviklingen indefor området.
Har selv prøvet at være på AMU hvor 12 timers kursus blev gennmeført på en enkelt undervisningsdag = 7 lektioner.
Ligeledes har jeg selv været beskægtiget på et uddannelsessted hvor det var en læge der stod for undervisningen, vedkommende var nødt til at låne instruktør bøger af mig, for finde ud af hvad der skulle undervises i, jeg var på det tidspunkt selv under uddannelse til FH-instruktør.
Det skal nævnes at ved kursets afslutning blev der udstedt et rødekors bevis på 30 timers FH.
Dansk Førstehjælpsråd og de medvirkende organisationer burde nok se på de tekniske skoler og amu centre rundt i landet, samt muligvis øvrige uddannelses institutioner.
Der er jo klare regler for instruktør uddannelse og krav,vilkår og kriterier for afholdelse af kompetencegivende FH-kurser og udstedelse af beviser.
Med venlig hilsen
Jakob Bonde Aggerholm
Instruktør
Skive
-
 Oprindeligt skrevet af Jakob Bonde Aggerholm
Det skal nævnes at ved kursets afslutning blev der udstedt et rødekors bevis på 30 timers FH.
Når du får sådan et er det så et DRK bevis, eller er det et DFR, med DRK logo ?
For det er vel kun DFR der er det helt 'rigtige'..
-
 Oprindeligt skrevet af Sune S. Jensen
Når du får sådan et er det så et DRK bevis, eller er det et DFR, med DRK logo ?
For det er vel kun DFR der er det helt 'rigtige'..
Der er vel ikke noget der er 'det rigtige'. Beviset dækker jo bare over den organisations FH kurser, og det bevis jeg omtalte i første indlæg, er et bevis fra DRK.
Men jeg kan se i indlæggene, at det, som jeg beskrev, ikke er et enestående tilfælde, så det må da være noget der skal gøres noget ved!
Med venlig hilsen
Martin Andersen
-
Det syntes jeg er lidt mærkeligt.... For hvis DRK er medlem af DFR, så burde beviset vel være fra DFR/DRK.. Eller... ?? Det står der ihvertfald på http://www.xn--danskfrstehjlpsrd-orb...dex.php?id=214 at det er...
-
Jeg vil lige høre..hvad laver du (Martin Andersen) på teknisk skole hvis du er redderelev??
Jeg personligt mener at det er fløjtene ligegyldigt om det er 2 blæs eller 15 tryk eller 1 blæs og 5 tryk.
Det vigtigste er om man foretager sig noget eller bare står og kigger på.
Og om det er i næsen og i munden er egentlig også underordnet..for min skyld
Regler for indlæg
- Du kan ikke oprette nye tråde
- Du kan ikke skrive svar
- Du kan ikke vedhæfte filer
- Du kan ikke redigere dine indlæg
-
Forumregler
|
|

|
|