-
Frivillige og fagforeninger
Endnu engang undres jeg ved at læse Bi`s nyhedsbrev, denne gang er det SID og Reddernes Landsklub som er på banen med en politisk manifestation, de slår et slag for flere fuldtidsstillinger til deres medlemmer, hvilket jo er en del af deres berettigelsesgrundlag.
At der så sidder 2 medlemmer af forvaltningen i en sønderjysk kommune og leverer argumenter til sådan et udspil, det synes jeg er tåbeligt.
Gode venner vi er allesammen medlemmer af fagforeninger, i den ene eller anden sammenhæng, jeg ved I er polistisk skolede og har lært om den solidariske ånd i fagbevægelsen, her står 4 kammerater som er blevet udstødt på et helt utilgivelig tarveligt grundlag, og de kæmper alene.
Jeg kan jo stadig mindes en sag fra en anden sønderjysk kommune hvor byrådet tog sin forvaltningsret helt bogstaveligt og skiftede til entrepriseselskab for at opfylde sine beredskabsmæssige forpligtelser, da var der næsten ingen grænser for de anstrengelser man gjorde sig, fra såvel etableret som frivillig side, skulder ved skulder.
Er det højeste man i denne situation kan svinge sig op til et spagt forsøg på at markere et utopisk krav til politikere som flere steder har meldt ud at udviklingen går i stik den modsatte retning af den i spår om.
Jeg er lidt skuffet over vor fagbevægelse som påstår at stå på de svage og forfulgtes side, for her står man med en mærkesag som meget vel vil få lige så stor betydning som en vis københavnsk brandmands udmeldelse af sin faglige organisation. Det er jo ikke kun et spørgsmål om 4 personer, det er et spørgsmål om hvad man som arbejdsgiver kan tillade sig, at fiske i rørte vande og forsøge at score point i et så alvorligt spørgsmål, det synes jeg er for billigt. Det kunne gøres meget bedre og tjene vor bevægelse større ære hvis vi her meldte ud at mennesket står over økonomiske interesser og personlige ambitioner.
Sv. E. Boye
-
Re: Frivillige og fagforeninger
Jeg går og funderer over mine 4 kammerater i Bov Padborg frv. brandværn, som man forsøger at smide ud af såvel forening som beredskabet, og nu har jeg opdaget at KL (kommunernes Landsforening) er medindstillere af dommere til arbejdsretten, det må jo betyde de er underlagt Hovedaftalen af 1973, hvilket igen vil sige at Bov kommune skal overholde de regler som gælder for det øvrige arbejdmarked, det vil sige de 4 brandfolk har krav på en skriftlig begrundelse for deres "fyring" samt ret til at få sagen prøvet ved et arbejdsmarkedsnævn. Eller har jeg helt galt fat i det.
Sv. E. Boye
-
 Oprindeligt skrevet af Svend Erik Boye
Jeg går og funderer over mine 4 kammerater i Bov Padborg frv. brandværn, som man forsøger at smide ud af såvel forening som beredskabet, og nu har jeg opdaget at KL (kommunernes Landsforening) er medindstillere af dommere til arbejdsretten, det må jo betyde de er underlagt Hovedaftalen af 1973, hvilket igen vil sige at Bov kommune skal overholde de regler som gælder for det øvrige arbejdmarked, det vil sige de 4 brandfolk har krav på en skriftlig begrundelse for deres "fyring" samt ret til at få sagen prøvet ved et arbejdsmarkedsnævn. Eller har jeg helt galt fat i det.
Sv. E. Boye
Det er synd at sige reaktionerne overvælder på dette ellers ganske centrale emne, så jeg fortsætter selv.
Kommunerne har åbenbart store problemer med hvad private må udføre i beredskabet og hvad ansvar kommunerne selv skal varetage, der er derfor udfærdiget en "facitliste", benævnt Meddelelse B-nr. 95/23, hvori der bl. a. står følgende .:
Det fastslås i notatet, at følgende opgaver kan overdrages til private:
Brandslukning, indsatsledelse , indkvarterings- og forplejningsberedskabet, det udvidede krigrsmæssigre beredskab, uddannelse af frivillige og.værnepligtige samt opsyns-, drifts- og vedligeholdelsesopgraver.
Selv om en kommune overdrager en eller flere af disse opgaver til f. eks. Falck, har den fortsat ansvaret for, at der ydes en forsvarlig indsats. Ledelsen af beredskabet kan derfor ikke overdrages til Falck og kommunen skal føre tilsyn med "entreprenøren".
Desuden fastslås det, at følgende opgaver ikke kan overdrages til private:
Brandteknisk byggesagsbehandling (sagsforberedelse og afgørelser) og brandsyn (udførelse og eventuelle pålæg).
Private kan dog yde generel rådgivning om sagsbehandlingen, f. eks. om indførelse af EDB og tilrettelæggelse af brandsynene.
Påbud og sagsforberedelse om bedriftværnspligt og om sikringrsrumspligt.
Administration af værnepligtige og frivillige.
Tilsyn med beskyttelsesrum.
Sekretariatsfunktionen for beredskabskommissionen.
Den kommunale beredskabsplanlægning.
Ovenstående ser jeg som udtryk for at kommunen uanset hvordan man arrangerer sig står med det overordnede ansvar for de aktive i beredskabet, eller er der en anden tolkning.
Sv. E. Boye
-
Bruger
Ja det er rigtigt det som du har fundet, men set i bakspejlet er der jo nogle steder de nok ikke lige kan huske det, eller har læst det. men mon ikke de burde være deres ansvar bevidst, efterhånden ??????????????????
Men jeg vil dog her tage hatten af for dine 4 kammerater fra Bov Padborg, og sige godt gået, endelig nogen der står frem og siger det som det er, for det er nok ikke det eneste sted at det er galt med at uddannelse med mere ikke er i orden, man skal heller ikke finde sig i at blive svinet til for at man sige sin mening, i en åben forsamling som et brandværn jo nok er.
Men det kan jo måske hænge sammen med at det nogle steder er svært at skaffe folk nok. ????????????
Personligt lægge det mig meget på sinde at dem jeg skal lave noget sammen med er up to date med uddannelse og har den rutine og erfaring der er nødvendigt, da det i sidste ende også er min egen sikkerhed der står på spil..
Men nu bliver det jo spændende at se havd der sker videre.
Jakob Bonde Aggerholm
Senest redigeret af Jakob Bonde Aggerholm, 15-09-2004 kl. 21:56
-
Hvad der endeligt sker i denne sag er ganske uforudsigeligt, hvad der sker lige nu var næsten for forudsigeligt.
Jeg må blankt erkende at den form for argumentation som Landsforeningen af deltidsbrandfolks formand anvender ligger udenfor de metoder jeg ville ty til.
Da vi mistede 2 kammerater i Tønder var Ekstra bladet allerede dagen efter ude med en melding om at de kunne være reddet ifald de havde anvendt interne røgdykkerradioer, Overleve en røggaseksplosion, påstanden blev trukket tilbage adskillige dage senere, hvor længe skal vi mon vente inden en fagforeningsboss undskylder sine nedværdigende og tarvelige hentydninger mod bl. a. sine egne medlemmer, jeg vil nemlig lige gøre opmærksom på at en del af foreningens medlemmer også optræder i de ulønnede frivilliges rækker, spørg bare i Frederiksværk, så håber jeg blot ikke dette tilhørsforhold kommer ham til skade når hans afskedigelses og udelukkelsessag skal behandles.
Jeg vil medgive kritik af mangelfuld øvelse og vedligeholdelses aktivitet, men det er sandelig på ingen måde de aktive engagerede menige medlemmers skyld, tværtimod viser sagen fra Bov Padborg det stik modsatte billede, så at påstå penge skulle være incitamentet til at få bedre brandfolk, det er helt forfejlet, og et vaskeægte pampertrick når det er værst.
Husk også venligst da jeres deltidsmedlemmer skulle skifte til ny arbejdgiver, som endda gav mere i posen, da bakkede frivillige op om jeres protester med marcher og indlæg i den store stil.
Takken for dette udtryk for fællesskab finder jeg usmagelig og meget beskrivende for metoderne i mange lederkredse og politik i almindelighed.
Sv. E. Boye
-
Bruger
Hej Svend Erik Boye
Du skrev i dit indlæg:
jeg vil nemlig lige gøre opmærksom på at en del af foreningens medlemmer også optræder i de ulønnede frivilliges rækker, spørg bare i Frederiksværk, så håber jeg blot ikke dette tilhørsforhold kommer ham til skade når hans afskedigelses og udelukkelsessag skal behandles. sitat slut
Jeg vil bare sige at det er kommet mig til skade. Jeg er opsagt som d-brandmand og som frivillig. Men sagen i Frederiksværk hvor de "sorte brandfolk" har vundet første runde kører videre.
Jeg kan oplyse at der er en opsigelse mere på vej, dennegang af en holdleder i brandvæsenet som også er indsatsleder hos de frivillige.
Med hensyn til Karsten Andersens (fra www.lfdb.dk ) undren over at der bruges frivillige i første række under indsatsen i kolding kan jeg kun have en hovedrysten til overs for. Jeg syntes at det svar som Bent Mortensen fra Beredskabsforbundet har givet er utrolig godt skrevet da det udtrykker klart og tydeligt den manglende forståelse for beredskabsloven og især intentionerne i loven.
Regeringen har klart og tydeligt udtrygt med de forskellige tiltag på området at de ønsker at de frivillige skal nyttiggøres.
Det kan undre mig at selv meningsdannende personer indenfor beredskabet har så svært at se at beredskabet, som alle andre offentlige institutioner, er nød til løbende at forandres for at kunne bevares. Beredskabet er nød til at følge med udviklingen i resten af samfundet. Det er mig komplet ubegribeligt at, personer der er stagneret i deres tankegang og opfattelse af hvad et moderne beredskab er, kan have så stor "magt" og indflydelse således at beredskabet fastholdes i en gammeldags struktur.
Et moderne beredskab er i dag en flertrinsraket der kan indsættes med nøjagtig den styrke der er nødvendig for at en ulykke ikke udvikler sig til en overvindelig katastrofe. Der er så mange forskellige aktører på beredskabs markedet, og tro mig der er brug for dem allesammen.
Jeg kan forøvrigt sige at de frivillige i Frederiksværk er væsentlig bedre uddannet end de "sorte brandfolk" og det kompenserer udemærket for manglende rutine under indsats.
Kjeld Hougaard
-
Bruger
Jeg mener selvfølgelig en uovervindelig katastrofe
Kjeld Hougaard
-
Hej Kjeld.
Det gør mig oprigtigt ondt, på dine, men også på alle frivilliges vegne.
Det bekræfter for mig en formodning om at det gamle spøgelse, Civilforsvaret med sit koncept kontra det civile beredskab endnu ikke er manet i jorden, at den enstrengede beredskabsmodel årgang 1992 ikke er inplementeret alt for mange steder, at et indgroet behov for at bekræfte sin egen betydningsfuldhed står langt over de faktiske og reelle krav til beredskabet.
Du skriver du kun kan ryste på hovedet af foreningsformandens påstand om manglende erfaring hos de frivillige, det er lige før jeg ryster i bukserne, hvis vedkommende oprigtigt har den opfattelse at rutine og erfaringer er noget som skal tilegnes i indsats situationer, så er personens holdninger en absolut trussel mod medlemmernes helbred og i sidste ende liv.
Der er naturligvis en grund til at soldater som er uddannet til krig, når de sendes til f. eks. eks Joguslavien, gennemgår intense og realistiske øvelser for at være forberedt.
Vi har som indsatspersonel, uanset hvor tit vi kører med horn og blink præcis det samme behov for under kontrollerede forhold at begå de fejl som altid vil blive begået, for at kunne følge op på dem, rette til, pudse af, teste os selv, vænne sig til samarbejde og udstyr,kommandoveje osv.
Jeg er efterhånden kommet til den overbevisning, at Du, de fire i Bov Padborg, brandfolkene i Søllered - Hørsholm, og B. Kjems der havde et opgør med beredskabsstyrelsens chef samt jeres beredskabschef der blev "slidt op", samt sandsynligvis en stribe andre som blot holder lav profil, eller her resigneret, er blevet brikker i en absurd politisk skuespil som udelukkende drejer sig om noget så dræbende *****isk som ideologier og magtkampe.
Hvem der skal bestemme hvad, og til hvilken pris.
Det som optager os som brandfolk er fuldstændig glemt i politiske spilfægterier interne intriger bagstræb og snigløb, hvilket gør det næsten umuligt at opnå brugbare fornuftsbetonede løsninger på noget som helst.
Jeg kan desværre ikke komme med en patentløsning på problemet, men det at der konstateres et problem er vel første skridt på rejsen mod en løsning.
Nu er jeg brandmand og ikke præst, ellers ville jeg folde mine hænder og bede for lys i de formørkede sind, i stedet vil jeg ønske for at sammenholdet vil "rejse sig" lige som man påstår Holger danske gør når riget stunder i nød, for det danske beredskab er i større nød end det har været siden sin oprettelse og den eneste hjælp der er at få skal komme fra os selv derfor er det mig ubegribeligt nogen kan forfalde til så simpelt et trick som at udnytte andres ulykke til at fremme en politisk sag hvor hovedessensen er kroner og ører.
Hilsen
Sv. E. Boye
-
Det går vist rigtigt skidt med det at være frivillig i visse områder hvor der også arbejder lønnet personale, og jeg kan kun undre mig.
Det eneste Vi frivillige har at møde med ved faglige konfrontationer er vort sammenhold, kammeratskabet den naturlige og ægte troværdige ærlighed og så vor vilje til at hjælpe.
At det i den grad som det, efter maskerne faldt, er kommet frem i Frederiksværk kommer som lidt af et chok for mig.
Lad det være slået fast een gang for alle, ingen har noget at frygte fra en frivillig, brandmand, samarit eller hvad det måtte være, udover jeres eget modargument, at I modtager betaling, og det gør Vi ikke.
Sv. E. Boye
Regler for indlæg
- Du kan ikke oprette nye tråde
- Du kan ikke skrive svar
- Du kan ikke vedhæfte filer
- Du kan ikke redigere dine indlæg
-
Forumregler
|
|

|
|